9C in Space

Onsdag d. 15 september 2021, afholdt 9.b på Lindehøjskolen et nat event, med fokus på rumfart, og historiens første fulde private opsendelse af 4 civile astronauter. Det amerikansk privat ejede firma, SpaceX, sendte de 4 civile astronauter på en 3 dages tur omkring jorden, via programmet Inspiration4.

Inspiration4 handler om at genvække noget af den eufori som også var en del af Apollo programmet i 60'erne, der jo som bekendt sendte professionelle astronauter til månen. Samt at indsamle penge til forskning for kræftramte børn.

Klassen havde forinden set dokumentar udsendelser om de kommende civile astronauter, deres værdier og ophav. Denne forberedelse gav et indlik i de personligheder som skulle af sted, i hvad der må kaldes for "prime time reality tv". 4 civile personer, sætter sig på toppen af en raket med 500.000 liter brændstof under sig, og vi følger spændt med i både fortællinger, forberedelse, og selve opsendelsen, som blev skudt af kl. 02:02 natten til torsdag.

Alt gik som det skulle, og eleverne havde undervisning fra kl. 22:00 - 01:30, hvor trætheden indfandt sig. Dog var der energi til at spille lidt brætspil i pauserne. For en entusiastisk lærers synsvinkel, var det både en fornøjelse og en lidt overvældende følelse af stærkt og føllelsesmæsigt fællesskab.

Det blev ikke til så mange timers søvn den nat, men elever står tilbage med et både socialt og fagligt minde, der med sikkerhed holder mange år frem.

Det var folkeskole på kanten, tværfaglit som socialt, og helt klart alle anstrengelserne værd.
overvågning

Trætte elever