Undervisningsmiljøvurderingen
Kortlægning af det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø
Ifølge Undervisningsmiljøloven skal skolen sørge for, at der udarbejdes en undervisningsmiljøvurdering af det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø hvert 3. år.
Undervisningsmiljøvurderingen beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø er på skolen, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet.
Kortlægning af undervisningsmiljøet
Det psykiske undervisningsmiljø på skolen bliver kortlagt via Den Nationale Trivselsmåling, og det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø er kortlagt ud fra DCUMs spørgeguide.
Metoder og handleplan er planlagt i et samarbejde mellem skolens arbejdsmiljøleder (AML) og skolens elevvalgte undervisningsmiljørepræsentanter (UMR).
Undervisningsmiljørepræsentanterne har gennemført fokusgruppeinterview med 3 grupper: en med 4 elever fra indskolingen, en med 4 elever fra mellemtrinet og en med 5 elever fra udskolingen.
Ud fra besvarelserne i de 3 interviews har de 2 undervisningsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljølederen lavet en foreløbig handleplan for forbedring af det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø. Resultaterne af den nationale trivselsmåling vil indgå i en kortlægning og handleplan for det psykiske undervisningsmiljø.
UMR orienterer elevrådet om undersøgelse, resultater og handleplan. Personalet orienteres ligeledes om processen og handleplan.
Arbejdet med undervisningsmiljøvurderingen fortsætter i det kommende skoleår.
Se vedhæftede fil for yderligere information.